de treinreis van Hanoi naar danang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu de treinreis van Hanoi naar danang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu

de treinreis van Hanoi naar danang

Door: Marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

26 April 2014 | Vietnam, Hoi An

Wanneer we door de taxi afgezet worden bij het treinstation, staat de trein al klaar. We hebben een 4 -persoonscoupe met 2x stapelbed en hoewel Ollie dolgraag bovenin wil, mag hij weer op zijn matje op de grond. Op het perron wordt nog van alles verkocht. We zijn eigenlijk vergeten om te eten, dus als onze maaltijd bestaat uit een droog broodje, chips, ananas en oreo-koekjes komt het oude backpacker is gevoel even helemaal terug. Stipt 19.00u vertrekken we. Ook zoiets!! Ze zijn hier gewoon echt van de tijd, we zijn elke keer weer blij verrast. Zolang de trein nog door Hanoi rijdt zien we de tientallen brommers wachten bij de spoorwegovergangen. Hanoi telt 7 miljoen inwoners en er zijn 4 miljoen brommers!
Als we door de trein waggelen zien we de verschillende manieren waarop je met de trein mee kan. Wij zitten "luxe", daarna volgen de treinstellen met de 6-persoonscoupe. Dan met soort vliegtuigstoelen en die mensen kijken een hele slechte film op een t.v die halverwege het treinstel hangt. Als laatste een coupe met tafeltjes +4 zitplaatsen er om heen. Het werd steeds een trein stelletje slechter. Het was nog een hele uitdaging om door de trein te lopen want er zijn ook nog heel veel mensen die geen eigen plek hebben en die zien of liggen in het gang pad. Je moet soms echt over de mensen heen stappen. We hebben eigenlijk prima geslapen op het geschommel van de trein. Het ontbijt bestaat weer uit koekjes, soort van droge eierkoek en water. We waren er van uit gegaan dat we wel eten konden kopen in de trein maar ze komen alleen langs met noodelsoep op een manier, dat je zeker weten aan de race gaat. Daan heeft nog de koffie geprobeerd maar dat was natuurlijk dom. Ollie mag hier cola, wat hij als enige van de drie lekker vindt. Dat en oreo-koekjes is waar hij van leeft want de Vietnamese keuken is blijkbaar niet zijn cup of tea. Fien daarentegen haalt hier haar verloren jaren in; een ontbijt buffet met gebakken ei en vers fruit of fried Rice with chicken.
In danang worden we opgehaald door taxi
van het hotel, wat we per email zelfs gratis hebben kunnen regelen. Megamodern afdingen noem ik dat!

• 29 April 2014 - 14:58

P.:

Jullie kunnen ook de pont nemen CS-Amsterdam Noord dat is ook genieten. Geintje. Heb op internet even de vele plaatjes bekeken en ik kan me voorstellen dat het genieten was. Dacht even dat jullie Feline thuisgelaten hadden maar ze is toch mee, leuk dat ze praatmaatjes had. Ik zie Ollie al voor me om met iedereen te praten en nu die buil op zijn hoofd en als een hondje op de grond op zijn mat.
    Spannend om in zo'n trein te zitten met diverse klassen. Hoelang duurde de reis en ga nu even kijken waar naar toe. Groetjes P. Jullie hebben wel Koningsdag gemist.

• 29 April 2014 - 20:06

ELF:

he hallo lieve mensen,
    Eindelijk even de rust gepakt om jullie prachtige verslagen te lezen. echt een genot wat kun je toch leuk schrijven. Ik kan echt voor mij zien hoe jullie daar ronddobberen in kano's en de geur die uit al die pannetjes komt langs de straatjes. de gezichten van jullie bij het ontbijt. haha tja dat hoort er echt bij.
    Hier een regenachtige verjaardag voor Lon , dank voor sms. Maar na een top koningsdag is dat echt niet erg. we hebben jullie wel gemist. was benieuwd naar jou koningsdag- struin opbrengst. Maar vast heb je al heel wat inspiratie en creatieve snuisterijen in Vietnam opgeduikeld. Geniet van elkaar , van al het moois wat jullie daar nog gaan zien! liefs uit Hilversum.