fietsen - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu fietsen - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu

fietsen

Door: marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

29 April 2014 | Vietnam, Hoi An

's Ochtends gaan we lekker zwemmen in het zwembad. 's Middags staat er een fietstocht op het programma.Het blijkt dat we de enige zijn maar er gaan wel 2 gidsen mee. Aan personeel geen gebrek in dit land. Ze doen hier het werk met 3x zoveel mensen als wij dat zouden doen. We gaan eerst met fietsen en al op de boot om 45 minuten verderop op een eiland afgezet te worden. Bij het eiland lopen we tussen de gamba-kwekerij door naar een dorpje. In een huis krijgen we uitleg over hoe het huis is ingericht met 3 deuren; 1 voor de vrouwen, 1 voor de mannen, 1 voor de geesten. De gids verteld over de vele overstromingen waar dit dorp last van heeft, gezien het aan de rivier ligt. Ze laat een vliering zien waar dan de belangrijke spullen opgelegd worden, de mensen met een noodrantsoen verblijven. De meubels laten ze staan want de deuren worden gesloten en zo kunnen de meubels niet wegdrijven. In het huis staat een groot altaar met een tafel ervoor. De tafel wordt alleen gebruikt voor belangrijke beslissingen en niet om aan te eten. Ze verteld over de tradities rondom het huwelijk en over het gebruik van het altaar. Ze eren de voorouders en vragen hen ook om goedkeuring bij belangrijke beslissingen. Dit gaat met 2 muntjes in verschillende kleuren, bij 2 gelijke kleuren is het een nee, bij 2 verschillende kleuren een ja. Als de eerste keer het antwoord op je vraag niet is wat je wilkt horen dan vraag je het gewoon nog een keer. Je mag het 3x achter elkaar proberen. Maar gerust de volgende dag weer, zo kan je het toeval toch een beetje naar je hand zetten. "flexibel" noemde de gids dit ritueel. Bij nieuwe maan en volle maan wordt er geofferd aan de voorouders door nepgeld en bijvoorbeeld een papieren i-phone te verbranden. We hebben hier ook al gezien dat mensen een fikkie stoken voor hun winkel. Dan offeren mensen iets om de homeless spirits gunstig te stemmen voor hun eigen handel of hun familie iets toe te wensen. Wat ze ook doen, is de laatste, levende dag van de overledenen te herdenken. Ze maken dan eten klaar die de overlevende lekker vond, eten dat zelf maar offeren het ook. Wij "vieren" de verjaardag van onze moeders maar de dag vieren dat iemand er nog was is eigenlijk een nog veel mooiere gedachte.
Bij het huis zien we een traditoneel weefgetouw om slaapmatten te maken van riet. 2 vrouwen doen dit samen, 1 houdt het patroon bij en steekt de riet tussen het weefgetouw, de ander trekt het aan en maakt knoopjes aan het uiteinde. Fien en ik proberen het ook even. De jongens zijn te druk aan het spelen met een klein vietnamees jongetje die ook wel wil stoeien en voetballen. Dan stappen we op de fiets en wat is dat geweldig!!!!. We rijden door allerlei kleine straatjes, kunnen zien hoe de mensen hier leven, hoe ze leven van het water en de rijstvelden. We staan oog in oog met een waterbuffel. Ik stap telkens weer af om een foto te maken. Bij een volgend dorpje is een drinkpauze en krijgen we uitleg hoe ze van bamboe een bootje vlechten. We mogen op de rivier om de beurt proberen erin te peddelen. Ondertussen vermaken de gidsen de kids met de tientallen krabjes op het zand. We fietsen weer verder en bij een nieuw dorpje zien we hoe ze wierook maken en ook dat mogen we zelf even proberen. We zien hoe ze hout bewerken door dit in te leggen met schelpen van parelmoer. Daarna stappen we op de lokale ferry tussen alle fietsers en brommers om de rivier over te steken, terug naar hoi an.
Het was een gewelidige toer, we hadden nog wel meer willen fietsen maar het was ook heel leuk om meer te weten te komen over hun tradities en gebruiken. We besluiten dat dit de leukste dag van de vakantie was!