doen wat vietnamezen doen op zondag - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu doen wat vietnamezen doen op zondag - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marike Hoeke - WaarBenJij.nu

doen wat vietnamezen doen op zondag

Door: marike

Blijf op de hoogte en volg Marike

04 Mei 2014 | Vietnam, Hanoi

Vanmorgen besluiten we naar het Lenin park te gaan. Hanoi telt wel 18 meren en verschillende parken. We besluiten er 1 te bezoeken om even uit de stadse drukte te zijn. We pakken de taxi met een omweg, de taxichauffeur brengt ons naar een standbeeld van Lenin. Bij het park moeten we een entree van 12 cent betalen. Er blijkt een speeltuin en allemaal atracties te zijn voor de kids. Zij blij. We zien hier geen enkele toerist meer, we zijn de enige blanken.Het pasrk wordt druk bezocht door Vietnamese families.
Met enige vrees voor de veiligheid van de toestellen, gezien de staat van het onderhoud, maken we een rondje door het park en gaan de kids van klimtoestel naar electrische autootjes, zweefmolen springkussen. Elke attractie kost rond de 15.000 dong, dat is 48 cent. Als het aan hen ligt gingen ze ook nog in het treintje maar die ging net dicht voor de lunch en vinden wij het wel weer mooi geweest. Het is vandaag een warme dag en de kids komen zo wat paars van het springkussen af. We hebben daarom een verkoelend onderdeel achter de hand. Dus eerst met de taxi naar het hotel om de zwemspullen op te halen en de kids even koud afgespoeld onder de douche. Na een lunch nemen we de taxi naar het waterpark van Hanoi. Ik had gelezen dat het wat vergane glorie is maar wel leuk voor de kids als afwisseling. Inmiddels blijkt er een heel pretpark bijgebouwd, is het waterpark 3x zo duur geworden. Het is duidelijk niet gericht op toeristen want alles staat geschreven in het vietnamees en ze spreken geen engels bij de kassa. Er zijn 2 ingangen, welke moeten we hebben? Verwarring en irritatie alom maar incasseren en met gebarentaal een kaartje kopen. In Vietnam leg je een hele route af tijdens een entree: je koopt een kaartje bij een loket, dan heb je een controle post en dan heb je nog een controlepost. En allemaal scheuren ze een stukje van je kaartje. Zo ook bij je locker in het zwembad. Eerst elders een kaartje kopen, daarna bij een ander laten controleren en dan kunnen we onze kleding kwijt. Maar dan kunnen we beginnen en wat een feest!!
Een babybad, peuterbad, golfslagbad, duikbad, adventurebad, stroomversnelling met zwembanden, 6 verschillende glijbanen, waarvan 1 met een matje op je buik afmoet en 2 andere met een dubbele zwemband. Eerst durft alleen Fien ergens in met papa. Daarna sta ik ook met bibberende benen boven omdat "ik echt moet proberen hoe cool het is". Uiteindelijk gaat zelfs Floris van alle glijbanen. Ollie is nog geen 110 cm, die mag niet maar gelukkig wil hij ook niet. Fien vond de glijbaan waar je in het pikkedonker met zijn tweeen in een zwemband gaat het stoerst. Ik dacht " eens weer, nooit meer, doodeng". We vermaken ons tot de zon onder gaat en pas na een rondje " alle glijbanen een laatste keer" krijgen we de kids pas mee naar huis. We gaan bij hetzelfde tentje als gisteren eten. Fien en ik gaan nog even naar de avondmarkt maar op de markt verkopen ze zelfs nog grotere troep dan in de toeristenwinkeltjes. Weer een geslaagde dag, leuk om eens iets niet toeristisch te doen.